Badanie satysfakcji pracowników – czym jest i jak je przeprowadzić?

 

Badając poziom zadowolenia pracowników w firmie, zarząd lub właściciel może dowiedzieć się, czy pracownikom dobrze się pracuje, czego im brakuje i jak naprawić najbardziej palące problemy. Narzędzie to jest niesłychanie skuteczne w podnoszeniu motywacji pracowników i zadbaniu o poczucie ich wpływu na życie firmy. Ważne jest, aby badanie przeprowadzić prawidłowo i zadbać o jego anonimowość. 

Zbadaj poziom satysfakcji

 

Nie zakładaj, że wiesz czego potrzeba twojemu zespołowi do pełni szczęścia. Nawet jeśli doskonale znasz ludzi, z którymi pracujesz, nigdy nie wiesz, co naprawdę ich może uszczęśliwić. Regularnie badaj poziom satysfakcji swoich pracowników, aby poznać prawdziwe odpowiedzi.

Jak to zrobić?

 

Wspólnie z kluczowymi osobami (zarząd, HR, kierownictwo) stwórz ankietę, formularz lub badanie satysfakcji. Zastanów się ile zadać pytań, jaką formę przybierze badanie i o co konkretnie chcesz zapytać

Obowiązkowo w ankiecie zastosuj pytania zamknięte i otwarte, gdzie pracownicy będą mogli wpisać dowolne treści

Zadbaj o anonimowość badania

Rozmawiaj o ankiecie w firmie i „zareklamuj” ją jako idealne narzędzie do wypisania pomysłów i usprawnień

Podziel ankietę na kategorie (np.: „obowiązki i zadania na stanowisku”, „zespół”, „narzędzia pracy”, „atmosfera”, „benefity”, „wynagrodzenie”)

Dopasuj ilość pytań w ankiecie – nie powinna być zbyt długa ani zbyt krótka

Zadbaj o prostotę obsługi ankiety – zbyt skomplikowana może odstraszyć ankietowanych

Przeanalizuj wyniki

 

Zebrane odpowiedzi przeanalizuj w formie podsumowania lub zbiorczego raportu. Odpowiedzi podziel na konkretne pytania lub kategorie. Spotkaj się z osobami zaangażowanymi w proces badania (zarząd, kierownictwo, HR Biznes Partner) i przeanalizujcie wspólnie wyniki badania satysfakcji pracowników.  

Zastosuj rozwiązania naprawcze

 

Zastanów się, nad jakimi zagadnieniami, problemami lub działaniami naprawczymi firma może działać od ręki, a na które trzeba więcej czasu i środków. Stwórz grupy projektowe, którym wyznaczysz zadania i terminy.

Publikuj wyniki i rozwiązania

 

Każde, nawet niepopularne opinie i odpowiedzi pracowników, należy z nimi omawiać lub je im zaprezentować. Jeśli niewygodne lub trudne odpowiedzi ankietowanych nie będą ujawniane, pracownicy przestaną wierzyć w narzędzie badania satysfakcji i kolejne edycje mogą być nieszczere i nieudane. Aby zadbać o pracowników i wizerunek firmy, niepopularne opinie można opublikować wraz z sugestią, co firma planuje zrobić w kierunku zaadresowania problemu.

Wszelkie plany naprawcze i ulepszenia wprowadzone po ankiecie są sukcesami, którymi firma powinna się chwalić i podkreślać, że to osiągnięcie dzięki informacji zwrotnej od pracowników. Pokaże to pracownikom, że ich głos jest ważny.

Powtórz badanie

 

Badanie satysfakcji pracowników powinno być powtarzane regularnie – przynajmniej raz na rok, nie częściej niż co pół roku. Pytania zawarte w ankiecie powinny pozostać takie same, co pozwoli porównywać odpowiedzi.

Dodatkowe projekty

 

Głosu pracowników warto wysłuchać również w innych, kluczowych dla życia firmy momentach. Wprowadzenie nowych produktów, klientów, zmiana siedziby lub wprowadzenie nowej przestrzeni biurowej jest rewolucją, która dotyka w największej mierze pracowników. Uzupełnienie ankiety i danie możliwości wypowiedzenia się pracownikom w kwestiach istotnych dla organizacji pomoże im zidentyfikować się z zespołem i zwiększy ich motywację.