Czym się różnią Kadry i Płace?
Chodź blisko spokrewnione, kadry i płace to osobne działy istniejące w firmach. Zobacz czym się różnią i na czym polega praca każdego ze specjalistów na tych stanowiskach.
Kadry
Dbanie o akta osobowe pracowników to jeden z głównych obowiązków specjalisty ds. kadr. Zakładanie, uzupełnianie oraz aktualizowanie akt osobowych należą do odpowiedzialności pracownika kadr. Przygotowuje on również dokumenty przy zatrudnianiu lub rozwiązywaniu stosunku pracy pomiędzy firmą a zatrudnionym. Dodatkowo, wszystkie dokumenty dotyczące zatrudnienia pracownika należy przechowywać w odpowiedni sposób, nad czym też ma pieczę pracownik kadr.
Obowiązkiem osoby w dziale kadr jest dbanie o należyte naliczanie urlopów pracowniczych. W obecnych czasach zajmują się tym specjalistyczne programy, kadrowi jednak muszą sprawować nad systemem pieczę oraz dbać o dokonywanie zmian w przypadku, gdy system niepoprawnie naliczy należny urlop lub liczbę dni zwolnienia lekarskiego. Specjalista kadr ma również w obowiązku informowanie pracownika o niezgodnościach oraz kończących się okresach urlopów (np. w sytuacji urlopu macierzyńskiego).
Płace
Jak sama nazwa wskazuje, pracownik ds. płac zajmuje się odpowiednim naliczeniem wynagrodzeń pracowników. Musi on nie tylko naliczyć i wypłacić pensje zasadnicze, ale również zająć się rozliczeniem nadgodzin, pracy weekendowej, bonusów, nagród i innych składowych wynagrodzeń. Pracownik ten współpracuje ściśle z instytucjami państwowymi (Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Skarbowy) i ma na celu dokonywanie rozliczeń podatkowych i deklaracji.
Obowiązujące przepisy podatkowe to działka zainteresowań specjalisty ds. płac – musi być na bieżąco ze wszystkimi aktualnościami i zmianami wprowadzanymi przez ustawodawcę.
Dodatkowo, pracownik płac zajmuje się rozliczaniem świadczeń socjalnych i pracowniczych – grupowego ubezpieczenia na życie pracowników, potrącania należności za karty sportowe, rozliczania uczestnictwa w programach emerytalnych i innych, w których uczestniczy przedsiębiorstwo.
Kadry i płace
Z uwagi na brak bardzo wyraźnego rozdzielenia pomiędzy tymi dwoma aspektami, kadry i płace bardzo często są łączone w jedno stanowisko. Przy mniejszych organizacjach, które zatrudniają niewielką ilość pracowników, jest to wygodne i ekonomiczne rozwiązanie. W dużych organizacjach rozdział jest większy – istnieją całe zespoły, które skupiają się np. tylko na kadrach lub płacach.