Z perspektywy prawa możliwe jest zawieranie kilku umów o pracę – zarówno u tego samego, jak i innego pracodawcy. Pracownik zatrudniony w dwóch miejscach nabywa prawo do różnych uprawnień czy świadczeń pracowniczych z każdego z tych stosunków pracy oddzielnie.
Każdy pracownik powinien także przejść oddzielne szkolenia BHP, wykonać badania lekarskie i otrzymać oddzielne informacje dotyczące warunków zatrudnienia. W przypadku posiadania dwóch umów o pracę składki ZUS są odprowadzane od każdej z nich.
Czy można mieć dwie umowy o pracę?
Przepisy nie zabraniają posiadania więcej niż jednego stosunku pracy. Pracownik ma prawo być zatrudniony na podstawie kilku umów zarówno u tego samego, jak i u różnych pracodawców.
Wyjątkiem są kierowcy – ustawa z 16.04.2004 roku, która mówi o czasie ich pracy, wprowadza ścisłe limity. Muszą być one przestrzegane niezależnie od tego, czy kierujący jest zatrudniony na więcej niż jedną umowę. Niezastosowanie się do tych przepisów może bowiem w konsekwencji prowadzić do poważnych skutków zdrowotnych i prawnych. Z tego względu kierowcy powinni dbać o równowagę pomiędzy pracą a odpoczynkiem.
Dwie umowy o pracę u różnych pracodawców
Często zdarza się, że pracownik podpisuje więcej niż jedną umowę z różnymi pracodawcami. W takim przypadku nie jest zobowiązany do informowania głównego miejsca zatrudnienia o zawarciu drugiej. Musi jednak pamiętać o ewentualnych ograniczeniach wynikających z umowy o zakazie konkurencji, jeśli takową podpisał.
Pracownik zatrudniony na co najmniej dwóch umowach ma prawo do niezależnych uprawnień pracowniczych na podstawie każdej z nich. Obejmuje to między innymi wymiar urlopu wypoczynkowego, zasiłki oraz urlopy związane z rodzicielstwem.
Dwie umowy o pracę u jednego pracodawcy
Pracownik może być zatrudniony na dwie umowy u tego samego pracodawcy tylko wtedy, gdy dotyczą one różnych obowiązków. To oznacza, że nie może wykonywać tej samej pracy w ramach obu. Tego typu regulacja ma na celu zapobieganie obchodzeniu przez pracodawców limitów godzin nadliczbowych.
Czasem pracodawcy decydują się na podpisanie dwóch umów z jednym pracownikiem, aby uniknąć procesu rekrutacji i zatrudniania nowej osoby. To znacznie ułatwia zarządzanie dokumentacją, gdyż nie ma potrzeby tworzenia nowej teczki.
Warto pamiętać, że pracownik nawiązujący dodatkowy stosunek pracy z tym samym pracodawcą nabywa prawo do odrębnych uprawnień – takich jak zasiłki, urlop wypoczynkowy oraz ten związany z rodzicielstwem – z każdej z podpisanych umów.
Ile można mieć umów o pracę?
Przepisy w Polsce nie określają maksymalnej liczby umów o pracę, jakie pracownik może zawrzeć. Oznacza to, że w teorii istnieje możliwość posiadania dowolnej ich liczby – zarówno u jednego pracodawcy, jak i u różnych. Warto jednak pamiętać o paru kluczowych kwestiach.
Po pierwsze, pracownik nie ma prawa pracować więcej niż 8 godzin dziennie oraz 40 godzin tygodniowo. Po drugie realizacja zadań z kilku umów może prowadzić do obciążenia psychicznego i fizycznego, a także do wypalenia zawodowego. Dlatego bardzo istotne jest, aby zadbać o odpowiedni balans pomiędzy życiem osobistym a pracą.
Po trzecie, należy zorientować się, czy w umowach nie ma wzmianki o zakazie konkurencji, która może ograniczać możliwość podejmowania pracy w tej samej branży.
2 umowy o pracę a ZUS
Pracownika należy zgłosić do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie każdej zawartej umowy o pracę. Dzieje się tak niezależnie od tego, czy zostaje podpisana kolejna z tym samym pracodawcą, czy z różnymi. Podstawą wymiaru składek ZUS jest łączna suma przychodów ze wszystkich umów.
Warto pamiętać, że pracownik nabywa prawo do wynagrodzeń chorobowych oraz zasiłków z każdej umowy oddzielnie. Jeśli podejmuje on nowy stosunek pracy z tym samym pracodawcą, zyskuje prawo do odrębnych uprawnień, takich jak zasiłki, urlop wypoczynkowy czy też dodatki.