Gdzie i jak szukać pracowników do pracy?
Kiedy ogłoszenia o pracę nie dają już setek CV, warto poszerzyć zakres i miejsca poszukiwań nowej kadry.
Rekrutacja wewnętrzna
Kiedy potrzebny nam specjalista, warto opublikować ogłoszenie we własnym zakładzie pracy. Szanse na to, że znajdziemy osobę znającą nie tylko nasza branżę, ale również technologię, oprogramowanie i wewnętrzną kulturę organizacyjną są największe jeśli poszukamy w innych działach – rekrutacje wewnętrzne pokazują obecnych pracowników w innym świetle i pracodawca często dowiaduje się o ukrytych kompetencjach wśród swojej załogi.
Media społecznościowe
Subskrybowanie odpowiednich grup w mediach społecznościowych może przynieść kandydatów, ale również wiedzę o rynku i wymianę cennych informacji. Bierzmy udział nie tylko w wątkach „szukam/dam pracę”, ale również na kanałach branżowych lub ogólnych (miasto, powiat, gmina).
Tzw. direct search przez rekrutera w mediach społecznościowych jest skuteczny, jeśli oferta pracodawcy jest mocna i oferowane warunki (również finansowe) mogą skusić pracownika na porzucenie obecnego pracodawcy i przejście do konkurencji. Profesjonalne konto firmowe lub rekruterskie jest dobrze widziane wśród kandydatów.
Agencje rekrutacyjne
Jeśli wszelkie sposoby zawiodły, a poszukiwany jest do pracy wysokiej klasy specjalista, zwróćmy się do wyspecjalizowanej agencji rekrutacyjnej. Należy przygotować się na dość wysokie koszty procesu rekrutacyjnego, ale zwracają się one, jeśli weźmiemy pod uwagę czas i jakość odpowiedniej kandydatury.
Szkoły wyższe
Nie zapominajmy o osobach świeżo po szkole. Współpraca ze zrzeszeniami i stowarzyszeniami absolwenckimi lub studenckimi jest korzystna – może nam zafundować zastrzyk świeżych pracowników pełnych pomysłów.
Praca wakacyjna i dla studentów
Fundowanie praktyk i staży dla młodzieży i studentów jest inwestycją w przyszłość. Ponoszony koszt jest relatywnie niski (np. przy wakacyjnych stażach na umowach cywilnoprawnych), a możliwości pozyskania pracownika są realne.
Wydarzenia na rynku pracy
Rosnące grono kontaktów to zwiększona szansa na zatrudnienie pracowników „przez znajomości”. Branie udziału w konferencjach branżowych, spotkaniach, targach i uczestnictwo w warsztatach i wykładach może nie tylko zachęcić nowego klienta lub kontrahenta, ale również znaleźć nam pracownika.
Programy poleceń pracowniczych
Najlepszymi ambasadorami marki pracodawcy są obecni pracownicy – doskonale znają kulturę, kadrę, warunki i zarobki firmy. Program poleceń pracowniczych może stanowić bogate źródło nowych osób do pracy.
Poza miastem
Poszukaj pracownika…z dala od siebie. Inne województwo (np. z wyższym wskaźnikiem bezrobocia) może być atrakcyjne dla kandydata, jeśli umiejętnie go przekonamy do przeprowadzki ciekawą ofertą pracy i benefitami, np. pakietem relokacyjnym.
W poszukiwaniach kandydatów do pracy warto wyjść poza klasyczną publikację ogłoszenia na portalu internetowym. Warto rozważyć niestandardowe rozwiązania i poszukać kandydatów w nieco odmienny sposób.