HR – zarządzanie zasobami ludzkimi – opis stanowiska pracy

 

Dział HR obecny jest praktycznie w każdej firmie. Często mylony jest z kadrami i płacami, chociaż zupełnie nie należy do tej dziedziny. Słowo „HR” to skrót od słów „human resources” czyli „zasoby ludzkie”, a oznacza on dział zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. Poznaj, na czym polega praca i obowiązki specjalistów w tej dziedzinie. 

Procesy rekrutacyjne

 

Zatrudnienie pracowników do firmy może się wydawać szybkie i łatwe, w rzeczywistości jest długim i skomplikowanym procesem, za który odpowiedzialny jest dział HR. Zatrudnianie często oznacza strategiczne planowanie zwiększenia zatrudnienia, a w czasach niedoboru pracowników na rynku, proces dodatkowo się komplikuje. Do obowiązków HR należy planowanie zapotrzebowania wraz z zarządem i skuteczne jego zrealizowanie w założonym czasie. Proces samej rekrutacji może trwać nawet kilkanaście miesięcy – w zależności od dostępności i stopnia zaawansowania poszukiwanych kandydatów. 

Szkolenia i kursy pracowników

 

Do zadań HR należy dbanie o ciągły rozwój kadry pracowniczej poprzez udostępnienie szkoleń, kursów i innych form kształcenia. Specjalista ds. HR działając w oparciu o istniejącą w organizacji politykę szkoleń ma zapewnić interesującą (dla pracownika) i korzystną (dla firmy) ofertę  szkoleniową. Wybór odpowiednich szkoleń, firm trenerskich lub logistyka szkolenia odbywającego się wewnętrznie w organizacji to zadania specjalisty zarządzania zasobami ludzkimi. Dbanie o zebranie informacji zwrotnej po odbytym szkoleniu to również zadanie HR-owca.

Dbanie o motywację pracowników w firmie

 

Specjalista ds. HR ma na celu mierzenie i dbanie o zaangażowanie pracowników. Cykliczne oceny badania satysfakcji pracowników lub ankiety uzupełniane przez kadrę pracowniczą są ważnym narzędziem w dziale HR. Informacja zwrotna uzyskana od pracowników pozwala dbać o odpowiedni poziom motywacji. Wsłuchanie się w potrzeby i odpowiednie na nie reagowanie to jeden z najważniejszych aspektów pracy pracownika zarządzania zasobami ludzkimi.

Łącznik pomiędzy zarządem a pracownikami

 

Rola HR umiejscowiona jest pomiędzy zarządem lub właścicielem firmy i pracownikami. Ustalenia zarządu przekazywane są poprzez specjalistę pracownikom. Dla pracowników, HR często jest głosem i jedyną osobą, której można przekazać swoje uwagi. Specjalista ds. HR ze względu na specyfikę stanowiska powinien być osobą godną zaufania zarówno dla pracowników jak i szefa firmy.

Onboarding

 

Powitanie i wdrożenie nowego pracownika (z języka angielskiego onboarding) to zadanie specjalisty w HR. Jego rolą jest zapoznanie z kulturą i wartościami organizacji, przekazanie informacji na temat struktury firmy i sposobu jej funkcjonowania, zajęcie się formalnościami i poinformowanie o istniejących w firmie procedurach.

Cała reszta

 

Do zadań HR również należy cała seria pomniejszych zadań – zarządzanie benefitami, pośredniczenie i zajmowanie się administracją kadrowo-płacową, organizacja imprez i wydarzeń firmowych, ocena pracowników i ich kompetencji oraz kreowanie polityki firmy (w zakresie rekrutacji, szkoleń i rozwoju pracowników).