Ile zarabia kierowca TIR-a? Szczegółowe omówienie zarobków w Polsce i za granicą.
Na przestrzeni ostatnich kilku dekad transport lądowy zmienił całkowicie swój wizerunek. Firmy oraz zakłady produkcyjne zrezygnowały w większości z transportu kolejowego na rzecz transportu samochodowego. Przemiana ta miała miejsce na przełomie lat dziewięćdziesiątych oraz dwutysięcznych. Transport drogowy stwarza dużo lepsze możliwości dojazdowe do placówek rozsianych po całym kraju. Podczas gdy transport kolejowy jest w dużej mierze uzależniony od dostępności stacji w pobliżu punktu odbioru, możliwości przeładunkowych i wielu innych czynników. Dlatego też transport lądowy jest dużo bardziej opłacalny pod względem ekonomicznym. Załadowany TIR przewozi towar z punktu A do punktu B bez większych przeszkód, w dużo krótszym czasie i bez dodatkowych kosztów przeładunkowych. Biorąc pod uwagę powyższe informacje, można stwierdzić, że praca jako kierowca TIR-a cieszy się dużą popularnością, a zarobki powinny być konkurencyjne. Jak wygląda rzeczywistość? Ile zarabia kierowca TIR-a?
Według danych Polskiego Instytutu Transportu Drogowego średnie wynagrodzenie kierowców w 2023 roku wynosiło ponad 7700 złotych netto. Na przestrzeni minionych lat zarobki kierowców TIR-ów wynosiły od ponad 5000 złotych netto w 2017 roku, aż do ponad 6200 złotych netto w 2020 roku. Sprawdziły się również prognozy zarobków na rok bieżący. Wynoszą one między 6935 złotych, a 7824 złote netto.
Zarobki kierowcy TIR-a w Polsce
Zapotrzebowanie na kierowców samochodów ciężarowych rośnie z każdym rokiem, ale chętnych nie ma zbyt wielu. Zarobki kierowcy TIR-a w Polsce zależą od różnych czynników, głównymi są oczywiście doświadczenie, staż pracy, trasy, jak również posiadane uprawnienia.
Gdy myślimy o pracy kierowcy, to wyobrażamy sobie, że wiąże się ona tylko z przewozem towarów z jednego punktu do drugiego. Wymaga się od niego, aby przewóz był bezpieczny, zgodny z przepisami i na czas. Jednakże niektóre firmy wymagają od swoich pracowników załadunku oraz rozładunku przewożonego towaru. Na szczęście są to obowiązki dodatkowe płatne. Co ciekawe, w niektórych krajach załadunek czy rozładunek przez kierowcę są surowo zabronione pod karą wysokiej (między 4000, a 6000 euro) grzywny. Taki mandat może otrzymać nie tylko firma na terenie kraju, w którym obowiązują dane przepisy, ale również przewoźnik, który dopuścił się ich złamania.
Średnio kierowca krajowy zarabia od 5 000 do 8 000 zł brutto miesięcznie. Osoby obsługujące dłuższe trasy międzynarodowe mogą liczyć na wynagrodzenia w przedziale 9 000–12 000 zł brutto. Przykładowo:
Firma X z Małopolski oferuje początkującym kierowcom około 6 500 zł brutto, a doświadczonym pracownikom z trasami międzynarodowymi – 10 000 zł.
Firma Y na Śląsku, obsługująca głównie przewozy lokalne, płaci od 5 500 zł do 7 500 zł w zależności od stażu.
Warto dodać, że kierowcy z uprawnieniami ADR (przewóz materiałów niebezpiecznych) mogą otrzymać dodatkowe wynagrodzenie, sięgające 1 000–2 000 zł miesięcznie.
Warto też wspomnieć, że praca w weekendy, a także nocna jest dodatkowo płatna. Sami kierowcy TIR-a o swoich zarobkach w Polsce wypowiadają się różnie. Niektórzy przyznają, że są to zarobki rzędu 300 złotych dniówki, podczas gdy inni mówią o zarobkach nawet ponad 8 000 złotych. Dodatkowym bonusem dla kierowców pracujących w Polsce jest możliwość spania we własnym łóżku, ponieważ codziennie wracają do własnych domów.
Ile zarabia kierowca TIR-a międzynarodowy?
Praca na trasach międzynarodowych wiąże się z wyższymi zarobkami, ale także z dłuższą nieobecnością w domu. Na wysokość pensji ma wpływ kraj, w którym pracuje kierowca TIR-a. Z samymi trasami wiążą się też sporo wyrzeczenia. Przede wszystkim kierowcy międzynarodowi w trasie spędzają od dwóch do trzech tygodni, a tylko jeden tydzień spędzają w domu. Kierowcy międzynarodowi w Polsce zarabiają od 10 000 zł do 15 000 zł brutto, przy czym kwota ta zależy od długości trasy i systemu pracy.
Zarobki w Europie Zachodniej są wyraźnie wyższe. Oto przykłady:
Niemcy: średnio 2 500–3 500 euro brutto miesięcznie.
Francja: od 2 800 do 4 000 euro brutto miesięcznie.
Norwegia i Dania: kierowcy mogą zarabiać nawet 5 000 euro, szczególnie na trasach długodystansowych. Fakt ten związany jest z brakiem kierowców, których pracodawcy chcą zachęcić, przedstawiając konkurencyjne oferty pracy.
Pracując w zagranicznych firmach, kierowcy często otrzymują dodatkowe benefity, takie jak zakwaterowanie czy pokrycie kosztów paliwa. Dodatkowymi bonusami są prywatna opieka medyczna, bardzo przydatna w przypadku niespodziewanej choroby, czy też wypadku, dodatkowe wynagrodzenie za nadgodziny oraz programy lojalnościowe. Wśród tych ostatnich możemy znaleźć bony wakacyjne, karty podarunkowe, a nawet nagrody rzeczowe takie jak samochody. Takie formy gratyfikacji stają się dodatkowym motywatorem do pracy, wyższa jakość oraz bezpieczeństwo pracy.
Według kierowców w Niemczech można średnio zarobić około 2000 euro miesięcznie, w Holandii między 3400 euro, a 3900 miesięcznie, uwzględniając system pracy pomiędzy 40, a 50 godzin tygodniowo, nocki oraz okazyjnie weekendy. Austria oferuje między 1900, a 2150 euro miesięcznie w ośmiogodzinnym trybie pracy.
Zarobki kierowcy TIR-a z własnym samochodem
Posiadanie własnego TIR-a wiąże się z możliwością wyższych dochodów, ale też wyższymi kosztami, ponieważ aby być niezależnym musi założyć własną działalność gospodarczą. Koszty, o jakich należy pamiętać to nie tylko zakup i utrzymanie samochodu, takie jak paliwo, ubezpieczenie czy serwis, ale również najem lub zakup miejsca parkingowego, prowadzenie księgowości, ubezpieczenie zdrowotne (dodatkowe ubezpieczenie, jeśli planujemy współpracę z międzynarodową firmą), podatki oraz składki ZUS. Przeciętnie kierowcy z własnym samochodem zarabiają od 15 000 zł do 25 000 zł brutto miesięcznie. Przykładowo:
Firma transportowa w Polsce oferuje stawkę 4 zł za kilometr. Przy przejechaniu 10 000 km miesięcznie daje to 40 000 zł przychodu.
Jednak koszty (leasing, paliwo, serwis) mogą wynosić 15 000–20 000 zł miesięcznie, co obniża faktyczny zysk.
Przedsiębiorcy działający na międzynarodowym rynku, np. w Niemczech, mogą liczyć na stawki rzędu 1,2–1,5 euro za kilometr, co czyni działalność bardziej opłacalną.
Ile zarabia kierowca TIR-a na godzinę?
Przeliczając zarobki na godzinę, w Polsce kierowcy TIR-ów zarabiają średnio od 25 do 40 zł brutto za godzinę pracy. W krajach Europy Zachodniej stawki wahają się od 15 do 30 euro na godzinę. Przykład:
Firma transportowa w Polsce płaci 30 zł za godzinę przy przewozach lokalnych i 40 zł za godzinę na trasach międzynarodowych.
W Niemczech kierowcy zatrudnieni na umowę o pracę otrzymują ok. 20 euro za godzinę.
Najlepiej płatne kraje dla kierowców TIR-ów
Zarobki kierowców są najwyższe w krajach skandynawskich, Niemczech, Szwajcarii i krajach Beneluksu. Oto ranking:
Szwajcaria: 5 500–7 000 euro brutto miesięcznie.
Norwegia: 4 500–6 000 euro brutto.
Holandia i Belgia: 4 000–5 000 euro brutto.
Niemcy: 3 500–4 500 euro brutto.
Praca w tych krajach często wymaga znajomości lokalnego języka oraz spełnienia wymagań dotyczących godzin pracy i odpoczynku.
Prognozy dla kierowców TIR-ów na najbliższe lata
Branża transportowa stale się rozwija, a zapotrzebowanie na kierowców TIR-ów wzrasta. Według prognoz:
W Polsce wynagrodzenia mogą wzrosnąć o 5–10% w ciągu najbliższych 2-3 lat z powodu deficytu kierowców.
W Europie Zachodniej rosnące wymagania ekologiczne i przejście na pojazdy elektryczne mogą wpłynąć na wyższe zarobki dla kierowców wyspecjalizowanych w obsłudze nowych technologii.
Automatyzacja transportu (np. autonomiczne ciężarówki) nie wyeliminuje całkowicie potrzeby pracy kierowców, ale może wpłynąć na zmiany w wynagrodzeniach.
Praca jako kierowca TIR-a to wymagające, ale stabilne źródło dochodu, szczególnie dla osób gotowych na długie trasy i inwestowanie w rozwój zawodowy. Branża transportowa, zarówno w Polsce, jak i za granicą, oferuje wiele możliwości rozwoju i konkurencyjne wynagrodzenia.