Jaki jest cel i jak przebiega rozmowa rekrutacyjna?

 

Rozmowa rekrutacyjna jest jednym z etapów procesu rekrutacyjnego, który ma na celu wyłonienie na stanowisko kandydata, który będzie odpowiedni na wakat pod względem posiadania umiejętności miękkich, twardych i będzie pasował pod kątem wartości wyznawanych przez firmę.

Czas trwania rozmowy rekrutacyjnej

 

Zwyczajowo spotkanie rekrutacyjne trwa między 30 a 60 minut. Długość spotkania zależy od stopnia zaawansowania stanowiska (rekrutacje na stanowiska kierownicze są dłuższe, na stanowiska dla początkujących, tzw. entry level, krótsze). Czas trwania zależy również od elementów weryfikujących kandydata – np. testów lub zadań, które mają zbadać konkretną wiedzę lub umiejętność. Sami rekruterzy również mają preferencje – niektórzy z nich wolą szybkie i treściwe rekrutacje, a inni wolą dłuższą rozmowę na więcej tematów.

Uczestnicy spotkania rekrutacyjnego

 

Udział kandydata w spotkaniu rekrutacyjnym jest oczywisty. Stronę pracodawcy może reprezentować wiele osób: reprezentant działu Kadr lub HR, HR Biznes Partner, Kierownik lub Dyrektor jako przyszły przełożony kandydata lub osoba starsza stażem, która będzie ściśle współpracować z osobą na tym stanowisku. Tak jak w przypadku czasu trwania, skład osobowy na rozmowie o pracę jest zależny od poziomu zaszeregowania wakatu.

Elementy rozmowy kwalifikacyjnej

 

Do najczęstszych elementów weryfikacji podczas rozmowy rekrutacyjnej należą testy umiejętności twardych (np. Excel), języka obcego lub przeprowadzenie zadania (case study), które ma na celu sprawdzić kompetencje społeczne lub umiejętność zarządzania zespołem. Zazwyczaj rekruter powinien poinformować kandydata o przewidywanych testach, które planowane są podczas spotkania rekrutacyjnego. Dzięki temu kandydat łatwiej opanuje stres i będzie mógł swoją wiedzę odświeżyć. 

Co po rozmowie rekrutacyjnej?

 

Informacja zwrotna powinna zawsze nastąpić po odbytej rozmowie rekrutacyjnej. Nie jest to element dodatkowy, ale obowiązkowy dla każdego rekrutera. Idealny feedback powinien nie tylko udzielać odpowiedzi czy kandydat został przyjęty czy odrzucony, ale również uzasadniać każdą z tych decyzji.