Kierowca ciężarówki – praca bez wykształcenia dla każdego?

 

Jednym z czynników hamujących rozwój branży TSL, obejmującej Transport, Spedycję i Logistykę, jest niedobór pracowników. Dotyczy to w szczególności kierowców zawodowych. Sytuacja rynkowa sprawia, że osoby poszukujące zatrudnienia jako kierowcy TIR-a mogą przebierać w ofertach i negocjować atrakcyjne warunki zatrudnienia. Sprawdź, na czym polega ta praca i jakie wymogi trzeba spełnić, aby rozpocząć karierę w przedsiębiorstwie transportowym.

Kierowca TIR-a — jak wygląda praca?

Podstawowym obowiązkiem kierowcy zawodowego jest przewożenie towaru do miejsca docelowego znajdującego się na terenie Polski lub innego państwa. Oczywiście, to bardzo duże uproszczenie, ponieważ kierowcy muszą realizować także inne zadania, w których najważniejszy jest efektywne zarządzanie czasem i dbałość o to, aby ładunek dotarł na miejsce o określonej porze.
Jest to o tyle skomplikowane, że przejazdy odbywają się sztywnych ramach czasowych wynikających z przepisów dotyczących czasu pracy, w myśl których kierowca może prowadzić samochód ciężarowy nie dłużej niż 9 godzin dziennie. W wyjątkowych sytuacjach możliwe jest wydłużenie czasu do 10 godzin, niemniej może się to zdarzyć tylko dwa razy w tygodniu. Kierowcy nie tylko pilnują czasu pracy, ale też dbają o bezpieczeństwo ładunku. Warto przy tym zaznaczyć, że to właśnie oni są odpowiedzialni za zabezpieczenie ładunku na naczepie.

Kierowcy TIR-a – jakie są wymagania?

Kandydaci na zawodowego kierowcę powinni mieć prawo jazdy kat. C, choć nie jest to zawsze wymagane. Biorąc pod uwagę, że profesja kierowcy należy do zawodów deficytowych, co możesz zobaczyć na poniższej grafice, przedsiębiorstwa transportowe chętnie pokrywają koszty kursu na prawo jazdy.
Po uzyskaniu uprawnień do kierowania pojazdami o masie ponad 3,5 ton można ubiegać się o zatrudnienie w czołowych firmach z branży TSL. W niektórych przypadkach wymagane jest zdobycie uprawnień na prowadzenie pojazdów z przyczepą (kat. C+E lub C1+E). Kierowca musi także posiadać Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej wydawane po odbyciu kursu i zdaniu egzaminu. Jest ono ważne przez okres 5 lat, a po upływie tego czasu należy przejść szkolenie okresowe. Uzyskanie tego świadectwa jest możliwe po wcześniejszym przedłożeniu orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań o charakterze zdrowotnym i psychologicznym.

Czy praca kierowcy ciężarówki jest opłacalna?

Zarobki na stanowisku kierowcy TIR-a są zróżnicowane, niemniej średnie wynagrodzenie na trasach krajowych oscyluje w granicach 4500 zł netto. Trasy międzynarodowe są bardziej dochodowe — przeciętne zarobki wynoszą nawet 8000 zł netto. Oczywiście, należy mieć na uwadze, że przy takiej formie zatrudnienia kierowca będzie poza domem nawet przez 3 tygodnie w miesiącu.

Dieta dla kierowcy TIR-a

Ważnym czynnikiem zachęcającym do podjęcia pracy w zawodzie kierowcy zawodowego jest dieta, czyli dodatek do pensji przysługujący kierowcom podróżującym na trasach krajowych i międzynarodowych. Od 1 stycznia 2023 roku stawka wynosi 45 zł na dobę. Co istotne, jej wysokość jest zależna od aktualnego miejsca pobytu kierowcy. Przykładowo, jeżeli porusza się po trasach niemieckich, dieta będzie wynosiła 49 euro. W Wielkiej Brytanii wartość naliczonego dodatku wyniesie już 45 funtów. Bardzo atrakcyjne stawki obowiązują w Szwajcarii (88 franków). Należy jednak zaznaczyć, że nie każdy kierowca otrzyma taką dietę. Wymienione kwoty przysługują wyłącznie osobom przebywającym za granicą przez pełną dobę bez zagwarantowanego wyżywienia.

Czy praca kierowcy zawodowego jest dla każdego?

Wbrew obiegowej opinii praca kierowcy TIR-a jest wymagająca zarówno pod względem fizycznym, jaki umysłowym. Jeszcze do niedawna kierowcy musieli samodzielnie dbać o ekonomikę jazdy i planować trasę w taki sposób, aby dotrzymać terminów. Obecnie jednak coraz więcej przedsiębiorstw wyposaża pojazdy w systemie wspomagania i nawigację, dzięki czemu zaplanowanie jazdy jest o wiele prostsze.

Niestety, kierowcy wciąż są narażeni na stres wynikający z odpowiedzialności za ładunek oraz muszą pracować pod presją czasu, co miewa destrukcyjny wpływ na psychikę. Dodatkowo niektóre trasy międzynarodowe wiążą się z długim okresem przebywania poza domem. Kierowcy TIR-a z długoletnim stażem w branży prędzej czy później odczują konsekwencje siedzącego trybu pracy. Bóle kręgosłupa, przeciążenia, puchnięcie stóp czy żylaki, to tylko niektóre schorzenia zawodowe typowe dla tej branży.

Kierowcy zawodowi — praca dla par?

Jako ciekawostkę warto dodać, że coraz więcej młodych par decyduje się na pracę w transporcie. Jazda w podwójnej obsadzie może być wygodnym rozwiązaniem zarówno dla firmy transportowej, jak i samych zatrudnionych, którzy nie muszą cierpieć z powodu rozłąki, a w dalszej perspektywie mają możliwość wygenerowania większych oszczędności dzięki zmniejszeniu kosztów życia.