Zawody przyszłości, które powstaną w ciągu najbliższych kilku lub kilkunastu lat są zagadką, którą w 100% trudno przewidzieć. Wymagane przez pracodawców kompetencje natomiast, można określić z większym prawdopodobieństwem. Zapoznaj się z listą umiejętności, które będą wymagane w przyszłości na rynku pracy.

Umiejętności cyfrowe

 

Pula umiejętności cyfrowych jest ogromna – zaliczyć do nich można zarówno podstawową (ale wciąż pożądaną od kandydatów) umiejętność obsługi komputera i programów komputerowych, jak i zaawansowaną wiedzę programistyczną i obsługę narzędzi sztucznej inteligencji. Wymóg posiadania wysoko rozwiniętych umiejętności cyfrowych istnieje w większości branż na praktycznie każdym stanowisku i wydaje się nigdy nie maleć. Postęp technologiczny oraz rozwój sztucznej inteligencji wskazują na tendencje wzrostowe.

Istniejący od lat wzrost zapotrzebowania na specjalistów w branży IT również nie ustaje i wszystko wskazuje na to, że nie ustanie przez najbliższe kilka lat. W obecnych czasach praktycznie każda dziedzina życia stosuje wyspecjalizowane programy komputerowe co powoduje wzrost liczby specjalistów do ich obsługi. Rozwój technologiczny i ciągłe ulepszanie programów i systemów wymaga od specjalistów trzymania ręki na pulsie i stałego rozwoju. Nacisk na stosowanie nowych rozwiązań i ciągła nauka są rekompensowane przez wysokie zarobki oraz brak problemów z poszukiwaniem pracy na dowolnych warunkach przez kandydatów.

Umiejętności miękkie

 

Obok umiejętności cyfrowych pracodawcy wskazują umiejętności komunikacyjne na jedne z najważniejszych na rynku pracy teraz i w przyszłości. Jeśli jesteś wybitnym specjalistą w branży IT to ani twoja firma ani ty nie osiągnięcie dużego sukcesu jeśli nie będziesz w stanie skutecznie porozumieć się z członkami zespołu, negocjować rozwiązań z klientem ani zaadaptować się do nowych warunków. 

Komunikatywność

 

Komunikatywność to umiejętność nawiązania kontaktów i tworzenia zdrowych relacji zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Odpowiednie dostosowanie komunikatu do odbiorcy, aktywne słuchanie, przekazywanie informacji oraz udzielanie informacji zwrotnej są ważne dla każdego zespołu w miejscu pracy. 

Praca w grupie

 

Dobrze dobrany oraz skuteczny zespół jest na wagę złota i jest doceniany przez każdego szefa firmy. Bez takich zespołów sukces firmy i osiągnięcie sukcesu nie jest możliwe, dlatego na ten aspekt kładzie się duży nacisk. Grupy złożone z wielu narodowości, oczekiwań, charakterów i poglądów należą do przyszłości, więc dogadywanie się jest i będzie ważne.

Rozwiązywanie konfliktów 

 

Jeśli każdy członek zespołu ma inny pomysł na rozwiązanie problemu lub podejście do projektu, przyda się rozwiązywanie konfliktów i łagodzenie nieporozumień. Osiągnięcie wspólnego porozumienia i deeskalacja konfliktów buduje zdrowe i przyjazne (zarówno dla ludzi jak i dla biznesu) środowisko pracy.

Dostosowanie się

 

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. Autor tych słów (Heraklit z Efezu) zapewne nie miał na myśli powstania sztucznej inteligencji ani tak szybkiego rozwoju cywilizacyjnego, ale sens jego słów oddaje tempo czasów, w których żyjemy. Umiejętność adaptacji jest wysoko stawiana na czele wymogów pracodawców i nadal będzie się tego wymagało od kandydatów na rynku pracy przyszłości. Zmiany technologii, stanowisk pracy, branży czy nowego środowiska pracy czekają nas dziś i jutro.

Umiejętności negocjacji

 

W pracy z klientem jedną z najważniejszych kompetencji może okazać się umiejętność negocjacji. Ważne jest, aby potrafić mu zaproponować idealne rozwiązanie, zrezygnować z pewnych aspektów i zasugerować nasze zdanie jako eksperta. Cała komunikacja musi być nastawiona na jego sukces przy minimalnej stracie. 

Umiejętności analityczne

 

Analiza to zestaw cech, które pozwalają nam zapoznać się z danymi oraz na ich podstawie prawidłowo przewidzieć skutki, które mogą wystąpić. Specjaliści ds. analizy potrafią nie tylko skutecznie zarządzać danymi, ale również minimalizować ryzyko występujące na rynku przedsiębiorców. Zatrudnienie analityków jest coraz bardziej rozpowszechnione nie tylko w działach finansowych, ale widoczne jest w każdym dziale firmy i do każdego celu  – analiza trendów, rynku, klientów, zasobów ludzkich, zasobów finansowych lub zysków i strat w przedsiębiorstwie. 

Pamiętaj aby zapoznać się z Naszymi poprzednimi artykułami, z których dowiesz się wszystkiego o przyszłości zatrudnienia, tylko na 2etaty.