Miękki i twardy HR – czym się różnią te dwa obszary w HR?

 

Rozróżnienie na HR miękki i twardy widoczne jest w większych firmach, w których są działy zajmujące się zarządzaniem zasobami ludzkimi. Czym zatem zajmuje się HR miękki a czym HR twardy? Poznaj odpowiedzi w poniższym artykule. 

HR miękki

 

Zatrudnianie odpowiedniej kadry, stworzenie dla niej komfortowego miejsca pracy i dbanie o rozwój pracowników to zadania specjalistów z zakresu HR miękkiego. Do głównych zadań na stanowisku należą:

Rekrutacja pracowników (od pozyskania zapotrzebowania do administracyjnych czynności zatrudnienia wybranego kandydata)

Wdrożenie do pracy nowo zatrudnionych (onboarding)

Rozwój i szkolenia pracowników

Dbanie o motywację i zaangażowanie (programy motywacyjne)

Przeprowadzanie regularnych ocen pracowniczych

Przeprowadzanie ocen typu 180 i 360 stopni

Dbanie o dobrostan i dobre samopoczucie pracowników

Rozwiązywanie konfliktów i mediacje pomiędzy pracownikami

Czynności w zakresie wewnętrznego i zewnętrznego Employer Brandingu

Dbanie o przepływ informacji i prawidłową komunikację

HR twardy

 

Zadania specjalistów ds. HR-u twardego są  konkretniejsze i bardziej wymierne w porównaniu z HR-em miękkim. Ich praca dotyczy głównie dokumentacji i przestrzegania procedur wymaganych przez regulamin lub prawo pracy. Zadania na stanowisku:

Czynności z dziedziny kadr (akta osobowe, umowy o pracę)

Czynności z dziedziny płac (listy płac, naliczanie wynagrodzeń)

Wnioski urlopowe

Dokumentacja pracownicza

Szkolenia wynikające z prawa pracy (np. BHP)

Formalności związane z urlopami pracowniczymi

Formalności związane z zawieraniem umowy z pracownikiem

Formalności związane z rozwiązywaniem umowy z pracownikiem

W większych organizacjach podział na HR miękki i twardy jest wyraźny – często tworzą je osobne działy – każdy odpowiedzialny za swój obszar. W mniejszych organizacjach często za oba obszary odpowiedzialna jest osoba na jednym stanowisku – jest to rozwiązanie ekonomiczniejsze.