Miękki i twardy HR – czym się różnią te dwa obszary w HR?
Rozróżnienie na HR miękki i twardy widoczne jest w większych firmach, w których są działy zajmujące się zarządzaniem zasobami ludzkimi. Czym zatem zajmuje się HR miękki a czym HR twardy? Poznaj odpowiedzi w poniższym artykule.
HR miękki
Zatrudnianie odpowiedniej kadry, stworzenie dla niej komfortowego miejsca pracy i dbanie o rozwój pracowników to zadania specjalistów z zakresu HR miękkiego. Do głównych zadań na stanowisku należą:
Rekrutacja pracowników (od pozyskania zapotrzebowania do administracyjnych czynności zatrudnienia wybranego kandydata)
Wdrożenie do pracy nowo zatrudnionych (onboarding)
Rozwój i szkolenia pracowników
Dbanie o motywację i zaangażowanie (programy motywacyjne)
Przeprowadzanie regularnych ocen pracowniczych
Przeprowadzanie ocen typu 180 i 360 stopni
Dbanie o dobrostan i dobre samopoczucie pracowników
Rozwiązywanie konfliktów i mediacje pomiędzy pracownikami
Czynności w zakresie wewnętrznego i zewnętrznego Employer Brandingu
Dbanie o przepływ informacji i prawidłową komunikację
HR twardy
Zadania specjalistów ds. HR-u twardego są konkretniejsze i bardziej wymierne w porównaniu z HR-em miękkim. Ich praca dotyczy głównie dokumentacji i przestrzegania procedur wymaganych przez regulamin lub prawo pracy. Zadania na stanowisku:
Czynności z dziedziny kadr (akta osobowe, umowy o pracę)
Czynności z dziedziny płac (listy płac, naliczanie wynagrodzeń)
Wnioski urlopowe
Dokumentacja pracownicza
Szkolenia wynikające z prawa pracy (np. BHP)
Formalności związane z urlopami pracowniczymi
Formalności związane z zawieraniem umowy z pracownikiem
Formalności związane z rozwiązywaniem umowy z pracownikiem
W większych organizacjach podział na HR miękki i twardy jest wyraźny – często tworzą je osobne działy – każdy odpowiedzialny za swój obszar. W mniejszych organizacjach często za oba obszary odpowiedzialna jest osoba na jednym stanowisku – jest to rozwiązanie ekonomiczniejsze.