Mobbing w miejscu pracy
Różnica między mobbingiem a sytuacją konfliktową w pracy jest cienka i niewiele osób potrafi podać jego definicję. Zjawisko to stało się jednak na tyle poważnym problemem, że ustawodawca wprowadził definicję mobbingu do Kodeksu Pracy, a pracodawcy do wewnątrzzakładowych regulaminów.
Czym jest mobbing?
Kodeks Pracy w Artykule 943 podaje definicję:
„Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę
przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników.”
Dodatkowo, Kodeks Pracy zobowiązuje pracodawcę do jego zapobiegania i przeciwdziałania.
Mobbing vs konflikt w zespole
Aby umiejętnie odróżnić mobbing od nieporozumienia, należy odwołać się do definicji w Kodeksie Pracy. Ustawodawca wskazuje, że zachowania takie nie są jednorazowe i są skierowane przeciwko konkretnej osobie, bez żadnego uzasadnienia. Konflikt zazwyczaj odnosi się nieporozumień na tle zawodowym i dość szybko ulega rozwiązaniu i nie ma znamion uporczywości.
Jak zapobiegać mobbingowi?
Skuteczniej jest zapobiegać niż leczyć, dlatego budowanie świadomości, organizacja szkoleń i otwarta dyskusja może być skutecznym sposobem na walkę z tym zjawiskiem. Szkolenia i warsztaty powinny być skierowane przede wszystkim do kadry zarządzającej– to od nich zależy jak układa się praca zespołowa. Stosowne narzędzia i procedury do wykrycia i walki z tym zjawiskiem powinny być jasno określone w regulaminie pracowniczym w zakładzie pracy.
Reagowanie przede wszystkim
Bez względu na to, czy rozpoznamy w zespole wśród współpracowników zjawisko mobbingu, czy w naszej ocenie jest to niewybredny żart, zawsze na niewłaściwe zachowanie należy reagować głośno i wyraźnie. Cisza i spuszczanie głowy oraz ignorowanie niepożądanych zachowań dają ciche przyzwolenie. Reakcja, rozmowa i konsekwencje powinny zawsze mieć miejsce w każdym środowisku (nie tylko pracowniczym).
Mobbingu, poprzez świadomą i konstruktywną komunikację, można w pracy uniknąć. Reagowanie, rozmawianie oraz wprowadzenie odpowiednich narzędzi powinny wyraźnie wskazać, że firma hołduje zasadzie zero tolerancji dla zachowań mobbingowych.