Pokolenie Z (Gen Z) – charakterystyka pokolenia na rynku pracy
Pokolenie Z jest jednym z najmłodszych pokoleń na rynku pracy. Jest to pokolenie, które obeznane jest z technologiami, zawsze jest online i ma szeroki wachlarz kontaktów, przy czym skupione jest na swoich korzyściach i często ma problemy z porozumieniem się z innymi. Zrozumienie potrzeb i niedostatków „Zetek” pomogą pracodawcy w osiągnięciu rezultatów i zaspokojeniu wymagań pracowników.
Pokolenie Z zawsze online
Pokolenie osób urodzonych po roku 1995 charakteryzuje się nowoczesnym podejściem do technologii – przeszkodą dla nich nie stanowi obsługa urządzeń i aplikacji, często sięgają po najprostsze i najbardziej intuicyjne rozwiązania. W pracy ważne są dla nich efekty wykonanej pracy, a nie siedzenie 8 godzin przy biurku – często pracują zadaniowo lub przy projektach, przy których widać skutek ich pracy. „Zetki” kształtowane były w zmieniającym się świecie przemian społecznych – są często związane z organizacjami wyrównującymi szanse społeczne i ekonomiczne, lub takim wartościom hołdują. Kultura organizacyjna ma dla nich wysoką pozycję w hierarchii wartości u pracodawcy.
Nad czym muszą popracować
Brak umiejętnej komunikacji oraz indywidualizm i nieumiejętność osiągnięcia kompromisu są największymi obawami pracodawców zatrudniających Pokolenie Z. Urodzeni w tym pokoleniu są często skoncentrowani na swoich potrzebach i korzyściach i mogą nie zauważać innych. Korzyści te są również policzalne – młode pokolenia są świadome rynku, wynagrodzeń oraz mają wysokie wymagania (komfort pracy, benefity). Nie są osobami, które zatrudni się na okres do emerytury – ich wyborem może być praca zdalna z drugiego krańca ziemi.
Wszystkie pokolenie razem kluczem do sukcesu
Największą korzyścią dla pracodawcy będzie stworzenie zespołów wielopokoleniowych. Zarówno 25-latkowie, jak i osoby po 40-stce mogą się wiele od siebie nauczyć –jeśli chodzi o umiejętne wykorzystanie dostępnych technologii, jak i skutecznej komunikacji i dochodzenia do wspólnych rezultatów. Ważne jest omówienie oczekiwań i rezultatów oraz podział ról i obowiązków pomiędzy członków projektu, aby uniknąć nieporozumień.
Coraz większa różnorodność w zespołach, uczy pracodawców elastycznego podejścia i może być męcząca. Stanowi jednak świetny pomysł, aby umiejętnie wykorzystać najlepsze cechy i predyspozycje każdego pokolenia, aby odnieść sukces i zwiększyć świadomość o cechach swoich podwładnych.