Praca w Niemczech – o czym musisz wiedzieć zanim zaczniesz.

 

Praca za granicą wydaje się bardzo atrakcyjna ze względu na zarobki. Wydaje się też ona tym atrakcyjniejsza, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że zarobione pieniądze wydajemy w Polsce, dzięki czemu zarabiamy kilkakrotnie więcej.

Najczęściej wybieranym kierunkiem obieranym przez Polaków są nasi zachodni sąsiedzi – Niemcy.

Atrakcyjności Niemcom dodaje bliskość naszej granicy, dzięki czemu mogą w ciągu tygodnia pracować, a na weekend wracać do domu.

Dlatego też na pracę w Niemczech decydują się mieszkańcy województw przygranicznych. 

O czym trzeba pamiętać poszukując pracy za granicą?

 

Po pierwsze na terenie Niemiec można wykonywać pracę bez dodatkowych pozwoleń. Jest to możliwe dzięki przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to, że można zostać zatrudnionym przez pracodawcę, którego siedziba firmy znajduje się na terenie Niemiec. Pracodawca nie musi być narodowości niemieckiej. 

Podstawowy zestaw dokumentów, które warto przygotować wybierając się do pracy w Niemczech to przede wszystkim CV, zarówno w języku polskim i niemieckim. Należy posiadać wszystkie certyfikaty, potwierdzające nabyte umiejętności. Dowód osobisty oraz paszport pomogą w załatwieniu niezbędnych formalności urzędowych.

Warto zaznaczyć, że mimo, iż dowód osobisty jest dokumentem akceptowanym na terenie całej Unii Europejskiej, to może się tak zdarzyć, że niektóre urzędy lub urzędnicy będą wymagać paszportu. Oczywiście mowa jest o sytuacji, w której pracownik sam na własną rękę poszukuje pracy. Przy udziale pośrednika w Polsce, większość z powyższych dokumentów może okazać się już zbędna na terenie Niemiec, bo zostały zebrane podczas procesu rekrutacji. Warto jednak mieć je ze sobą. 

Dla powracających pracowników ważną informacją jest posiadanie trzech numerów, które zostały mu przypisane podczas pierwszej wizyty. Pierwszym z nich jest odpowiednik polskiego NIP-u, czyli Steuer-ID/Steueridentifikationsnummer). Następnie numer ubezpieczenia zdrowotnego, którym jest Krankenversicherungsnummer, Krankenkasse. Natomiast ostatnim jest numer ubezpieczenia społecznego, Sozialversicherungsnummer. Powyższe numery są potrzebne, ponieważ pozwalają zlokalizować pracownika w systemie. 

Warto też pamiętać o dodatkowych dokumentach, w które należy zaopatrzyć się jeszcze na terenie Polski, a które uprawniają pracownika do skorzystania z dodatkowych benefitów, a także wsparcia finansowego. 

Pierwszym ważnym dokumentem jest akt małżeństwa. Urząd Stanu Cywilnego może wydać go w formie wielojęzycznej co ułatwi proces. To samo dotyczy aktów urodzenia dzieci. Akty wielojęzyczne nie wymagają dodatkowej legalizacji. Koszt takiego aktu to 22 złote za skrócony odpis, a natomiast koszt odpisu zupełnego aktu to 33 złote.

Oczywiście nie powinno się zapominać o prawie jazdy, które uprawnia kierowców do poruszania się po terenie całej Unii Europejskiej, a nawet Wielkiej Brytanii. 

Jeżeli chcemy otrzymywać wypłatę na konto bankowe musimy mieć numer rachunku bankowego. Jeśli podajemy konto założone w Polsce musimy dostarczyć jeszcze numer SWIFT oraz BIC. Warto też rozważyć założenie konta walutowego, które pozwoli nam przechowywać zarobione pieniądze w danej walucie.