Jak powinna wyglądać profesjonalna rekrutacja w firmie?
Walka o kandydatów na rynku pracy jest ostra – niskie bezrobocie i braki kadrowe powodują, że pracownicy mogą przebierać wśród ofert pracy do woli. Profesjonalne podejście do rekrutacji pozwoli nie tylko zatrudnić odpowiednią osobę na stanowisko, ale pomoże każdej firmie wzmocnić markę pracodawcy.
Cel rekrutacji
Dobra rekrutacja to nie tylko odpowiednio wybrany kandydat. To przede wszystkim dziesiątki kandydatów, którzy w tym procesie rekrutacyjnym odpadli i nadal aktywnie poszukują pracy. Stworzenie i utrzymanie pozytywnych relacji z nimi jest kluczowe. Informacje o firmach krążą, a kandydaci nie mają obaw, aby podzielić się swoimi wrażeniami w mediach społecznościowych.
Etapy rekrutacji
Większość etapów w procesie rekrutacyjnym jest standardem, należy zawsze jednak je spersonalizować. Dzięki temu pracodawca ma pewność, że kandydat ją zapamięta.
Zbieranie i selekcja CV
Już na tym początkowym etapie zadbaj o dobry wizerunek. Formularz aplikacyjny powinien być dobrany do rekrutacji, branży i firmy i mieć odpowiednią długość, aby zachęcić, a nie przytłoczyć kandydata. Należy również zadbać, aby kandydat dostał potwierdzenie wysłania swojej aplikacji.
Mail z odrzuceniem, nawet jeśli jest automatyczny, powinien być spersonalizowany.
Selekcja telefoniczna
Rozmowa telefoniczna jest pierwszym kontaktem personalnym pomiędzy kandydatem a przedstawicielem firmy. Na samym początku rozmowy należy się upewnić, czy kandydat ma przestrzeń i czas na odbycie rozmowy.
Jeśli w rekrutacji planowane są dodatkowe testy, rozmowa weryfikacyjna w języku obcym lub inne zadania – należy uprzedzić o tym kandydata. Zmniejszy to jego stres i pozwoli mu się na to przygotować.
Rozmowa rekrutacyjna
Powinna przebiegać w profesjonalnej, ale pozytywnej atmosferze. Rekruter powinien się do niej dobrze przygotować – zarezerwować salę, zorganizować napoje i coś do pisania. Przede wszystkim, jednak, powinien zapoznać się z CV kandydata i odświeżyć notatki z rozmowy rekrutacyjnej.
Ze strony kandydata należy spodziewać się pytań o firmę i stanowisko – należy wziąć to pod uwagę, planując czas spotkania.
Informacja zwrotna po spotkaniu
Bardzo często pomijany, a przez kandydatów uważany za najważniejszy jest właśnie feedback po spotkaniu. Wybrany kandydat dostaje ofertę pracy, ale dużo większa ilość kandydatów zostało odrzuconych. Pracodawca powinien zawsze zadbać o to, aby przekazać informację zwrotną każdej osobie, z którą się spotkał.
Dobry rekruter = dobra rekrutacja
Pomimo tego, że pracodawcy coraz częściej wybierają cyfrowe rozwiązania rekrutacyjne (chatboty, automatyzację mailingową, video rekrutacje), czynnik ludzki jest cały czas dużą częścią w procesie rekrutacyjnym. Odpowiedni rekruter, specjalista HR lub Kierownik biorący udział w procesie, powinien być przeszkolony i profesjonalny.