Rotacja w miejscu pracy – czym jest i jak ją zmniejszyć?

 

Rotacja pracowników (z ang. attrition) to liczba odejść pracowników w danym okresie (kwartał, półrocze, rok). Jest jednym z najczęściej liczonych i omawianych wskaźników w działach HR i na spotkaniach zarządu. Wskazuje on na to, czy liczba pracowników odchodzących z organizacji (odejścia dobrowolne i niedobrowolne) mieści się w normie występującej na rynku pracy. Wskaźnik ten zawsze należy porównywać na tle branży, w której działa firma, ponieważ niektóre sektory mają wyższe wskaźniki niż pozostałe (wyższą rotację wskazują branże gastronomiczna, handel i pracownicy fizyczni).

Jak zadbać o zmniejszenie rotacji pracowników?

Zbadaj czy jest rynkowa

Aby wiedzieć, czy rotacja w naszej firmie mieści się w rynkowym standardzie czy znacznie ją przewyższa, policz ile ona wynosi dla badanego obszaru (firma lub konkretny dział). Aby obliczyć rotację należy umieścić w liczniku liczbę pracowników, którzy odeszli (samodzielnie lub zostali zwolnieni) i podzielić ją przez średnią liczbę pracowników zatrudnionych w ciągu roku (lub badanego okresu). Otrzymany wynik należy pomnożyć przez 100, aby otrzymać wynik procentowy. Uzyskany wynik porównaj z danymi dostępnymi w Internecie.

Zbadaj formularze osób odchodzących z pracy

Formularze uzupełniane na koniec pracy przez pracowników (rozmowa lub wywiad wyjściowy) dostarczają cennych informacji i powodów odejść z firmy. Szczegółowa analiza może pomóc we wskazaniu problemów, przez które pracownicy decydują się przechodzić do innych firm. Warto również przyjrzeć się powodom, przez które rozwiązano umowy z pracownikami z inicjatywy firmy. 

Rotacja w podziale na zespoły w firmie

Warto zwrócić uwagę (i policzyć) czy szczególnie wysoka rotacja występuje w konkretnym dziale lub pod kierownictwem jednej osoby. Może to wskazywać na problemy w konkretnym departamencie i może sygnalizować niepokojące zachowania lub problemy.

Sprawdź wyniki ankiet zadowolenia pracowników

Aby zastanowić się, skąd się bierze wysoki poziom odejść z firmy, można przeanalizować wyniki badań poziomu zadowolenia w firmie. Ankiety lub formularze wypełnianie systematycznie przez każdego pracownika firmy są doskonałym narzędziem do badania i likwidowania problemów związanych z nieskutecznym kierownictwem, niekomfortowymi warunkami pracy, konfliktami w zespole lub zbyt małymi wynagrodzeniami na stanowisku.

Zadbaj o motywację pracowników i popraw ich warunki pracy

Zwiększona rotacja pracowników wskazuje, że poziom niezadowolenia z pracy jest wysoki. Powodem może być niska motywacja pracowników i niechęć do przychodzenia do pracy. Warto zastanowić się, czy wynagrodzenia mieszczą się w standardach rynku i branży, czy kierownictwo ma odpowiednie umiejętności do zarządzania zespołem i czy środowisko pracy jest przyjazne, komfortowe i sprzyjające pracy.