Szkolenia pracownicze w firmie

Aż 42% pracowników wskazuje „chęć rozwoju” jako powód zmiany obecnego pracodawcy, a 34% docenia możliwości rozwoju i uczestniczenia w kursach oraz szkoleniach u obecnego pracodawcy*. Zanim nasi pracownicy zaczną rozglądać się za pracą, zadbajmy o nowoczesne i wartościowe szkolenia dla nich.

Czy szkolenie wlicza się w czas pracy pracownika?

Zależy od tego, czy pracodawca ustali, czy szkolenie jest obowiązkowe i wskazuje pracownika do wzięcia w nim udziału. Jeśli odbywa się ono w czasie pracy pracownika, pracownikowi nie należy się rekompensata w postaci innego dnia wolnego lub zapłaty. Jeśli szkolenie to odbywa się poza czasem pracy pracownika, pracownik ma prawo do odebrania czasu wolnego lub finansowej rekompensaty (art. 9413 Kodeksu Pracy).
Jeśli szkolenie nie zostało wskazane przez pracodawcę jako obowiązkowe, a pracownik w nim uczęszcza z własnej woli, nie przysługuje pracownikowi rekompensata. Jednakże, pracownikowi przysługuje urlop szkoleniowy lub zwolnienie z całości lub części dnia pracy aby punktualnie przybyć na szkolenie (art. 1031 §2 Kodeksu Pracy). W takim przypadku pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia, czas ten jednak nie jest wliczany do jego czasu pracy.

Wartościowe – jakie to szkolenia?

Katalog szkoleń w firmie powinien być odpowiednio dobrany do branży oraz stanowisk w danej firmie. Cykliczne badania opinii pracowników są idealnym momentem, aby zebrać informacje bezpośrednio od kadry pracowniczej i zapytać jakich szkoleń im brakuje i w jakim kierunku chcieliby się rozwijać. 
Po każdym szkoleniu należy zadbać o zebranie informacji zwrotnej od uczestników – pozwoli nam to ocenić, czy szkolenie było dobrze przygotowane i czy przyda się pracownikowi w praktyce. 

Skąd wziąć dobre szkolenia?

Rynek firm szkoleniowych jest różnorodny i bogaty – katalog szkoleń warto co jakiś czas aktualizować i pozyskiwać najnowszą ofertę. Zmieniające się podejścia, technologie i certyfikacje oraz trenerzy wymagają od pracodawcy trzymania ręki na pulsie w celu zapewnienia najwyższej jakości szkoleń. 

Zawsze na topie

Do szkoleń zaliczanych od lat za najpopularniejsze należą szkolenia z języków obcych oraz szkolenia projektowe i analityczne. Umiejętności miękkie, które pracodawcy rozwijają wśród swojej kadry pracowników są: zarządzanie zespołem, negocjacje oraz komunikacja zespołowa.
Potrzeba szkolenia nie zawsze jest silna u każdego pracownika. W takich sytuacjach pracodawca powinien wspomóc pracowników, poprzez wartościowe i nowoczesne kursy i szkolenia organizowane w swojej firmie.
* Raport „Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań (październik 2023), https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Rynek-pracy_pazdziernik-2023_popr_14_11.pdf