Targi pracy – czy są skuteczne i czy pracodawca powinien w nich uczestniczyć?

 

Komercyjne lub finansowane przez organizacje publiczne targi są, z założenia, doskonałym miejscem, gdzie pracownik spotka swojego przyszłego pracodawcę. Jednak trwający od kilku lat rynek pracownika zmienił wygląd targów i zwiększył przewagę obecności przedstawicieli firm w stosunku do odwiedzających ich garstki kandydatów. Czy zatem warto w nich uczestniczyć z perspektywy pracodawcy?

Targi pracodawcy nie do rekrutacji

 

Jeśli pracodawca ma otwartych kilkanaście wakatów i targi pracy są jedynym jego kanałem dotarcia do kandydatów, nie odniesie on sukcesu w postaci ich zrekrutowania w ciągu jednego popołudnia. Targi pracy są wzmocnieniem przekazu, jaki pracodawca przekazuje poprzez ogłoszenia rekrutacyjne, firmową stronę internetową lub media społecznościowe.

Employer  Branding

 

Głównym powodem, dla którego przedstawiciele firm mają stoisko na targach, jest budowanie marki i jej  świadomości na rynku. Employer Branding, czyli wszystkie działania w kierunku kreowania wizerunku firmy, są idealne do pokazania na targach – przedstawić można na nich jej filozofię, wartości, kierunek rozwoju oraz osoby, które z firmą są związane.

Kolejny etap rekrutacyjny

 

Targi są wydarzeniem, które można połączyć z trwającymi rekrutacjami w firmie. Zanim (lub zamiast) zaprosimy kandydata na rozmowę, można zaprosić go do stanowiska firmowego na targach. Kandydat w nieformalnej sytuacji i okolicznościach będzie mógł poznać więcej szczegółów pracy – niekoniecznie z perspektywy rekrutera, ale od „zwykłych” pracowników firmy.

Organizacja warsztatów

 

Jeśli zależy nam na wartościowym udziale w targach, można zorganizować wydarzenie specjalne – warsztaty, pokaz, prelekcję lub grywalizację. Zwiększy to obecność i zainteresowanie odwiedzających stoisko. Wydarzenie powinno odzwierciedlać branżę, z którą firma jest związana, aby przyciągnąć właściwą grupę docelową. 

Konkurencja i kontakty

 

Targi to obecność obowiązkowa dla branż, które chcą poobserwować i wymienić się doświadczeniami z konkurencją. Uważna obserwacja nie tylko kandydatów, ale również rywali, pomoże firmie być bardziej konkurencyjną i zastanowić się na ewentualnymi brakami.

Głównym celem uczestnictwa przez firmę w targach pracy jest pokazanie siebie i swojej firmy. Zrekrutowanie cennego pracownika do pracy może być wartościowym i pozytywnym skutkiem ubocznym wysiłków.