Typowe pytania na rozmowie rekrutacyjnej i jak na nie odpowiedzieć
Każda rekrutacja, stanowisko i firma są inne, ale pytania rekrutera podczas spotkania kwalifikacyjnego należą w większym stopniu do rynkowego standardu. Przeczytaj poniższy artykuł i przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej z nami.
Co wiesz o naszej firmie?
Brak informacji o tym, czym zajmuje się firma i na jakie stanowisko aplikuje kandydat jest błędem w oczach każdego rekrutera. Wystarczy poświęcić chwilę na przejrzenie strony internetowej i dokładne przypomnienie sobie ogłoszenia o pracę, na które zaaplikowaliśmy, aby zapunktować na spotkaniu rekrutacyjnym.
Dlaczego chcesz zmienić pracę? Dlaczego chcesz pracować dla naszej firmy?
Pomimo tego, że większość nas zmienia pracę z powodów finansowych, warto podać inny powód. Jeśli motywacja finansowa jest jedyną, która nas napędza, pracodawca prawdopodobnie nie zdecyduje na nas. Będzie przekonany, że jeśli trafi ci się lepiej płatna posada za pół roku – bez wahania opuścisz firmę dla lepszych pieniędzy. Skup się na pozytywnej odpowiedzi na to pytanie – brakuje ci dalszej ścieżki rozwoju, chcesz zmienić otoczenie, obowiązki lub branżę. Pod żadnym pozorem nie oczerniaj i nie mów o negatywach poprzedniej pracy.
Jakie są twoje oczekiwania finansowe?
To pytanie zawsze musi zostać zadane, dlatego przed spotkaniem przygotuj się do niego. W oparciu o obecne zarobki i domowy budżet zastanów się, ile chcesz zarabiać w oparciu o stanowisko i rynkowe mediany dostępne w raportach płacowych w Internecie. Podczas spotkania po prostu podaj kwotę. Możesz zaznaczyć, że jest do ewentualnej negocjacji.
Gdzie widzisz siebie za 5 lat?
Rekruter nie oczekuje od ciebie podania konkretnego stanowiska lub nazwy firmy. Zastanów się co do tego czasu chcesz osiągnąć i na tym się skup w swojej odpowiedzi, np. Chciałbym zarządzać kilkuosobowym zespołem / Moje marzenie to praca w branży IT / Nauczenie się dwóch dodatkowych języków programowania to mój cel na najbliższe 2 lata.
Dlaczego mamy zatrudnić właśnie ciebie?
Poinformuj rekrutera, że posiadasz cechy i umiejętności, na których im zależy. Musisz wcześniej dokładnie zapoznać się nie tylko z ogłoszeniem i branżą, ale również z wartościami, jakie firma reprezentuje. Staraj się pokazać jakie korzyści będzie miał pracodawca, jeśli zdecyduje się na twoją kandydaturę.