Wszystko, co musisz wiedzieć o ubezpieczeniach w Holandii.

Jeśli zdecydowaliście się na przeprowadzkę do Holandii, to te wskazówki okażą się pomocne. 

Podejmując pracę w Holandii, jesteśmy zobowiązani do zaopatrzenia się w podstawowe ubezpieczenie zdrowotne.

W niektórych przypadkach zajmuje się tym pracodawca, jednak czasami musimy się zrobić to samodzielnie. Jeśli sami wykupujemy ubezpieczenie, to najlepiej, abyśmy zrobili to jak najszybciej ani nie później niż przed upływem czterech miesięcy od rozpoczęcia pracy. Warto pamiętać, że ubezpieczenie ma moc wsteczną i wchodzi w życie od pierwszego dnia pracy, jeśli wykupimy je w okresie tych czterech miesięcy. 
Aby wykupić ubezpieczenie, potrzebny nam będzie numer BSN, o którym pisaliśmy w poprzednim artykule, a który jest nadawany automatycznie po zameldowaniu się w gminie. Jeśli jednak macie zamiar, spędzić mniej niż cztery miesiące w Holandii, możecie zarejestrować się jako nierezydent w specjalnym punkcie RNI i w ten sposób uzyskać numer BSN. Następnie potrzebny jest numer konta bankowego, a także miejsce zamieszkania. 
Jeżeli jesteśmy w sytuacji, gdy nasz pracodawca wykupuje dla nas ubezpieczenie zdrowotne, pamiętajmy, żeby poprosić o polisę i kartę ubezpieczenia zdrowotnego. Pracodawca potrąca comiesięczną składkę. Ponadto, jeśli znamy naszego ubezpieczyciela, możemy pobrać jego aplikację, przez którą możemy wyszukiwać informacje i przesyłać rachunki, a także przeglądać roszczenia. 
Jeśli zostaliśmy wysłani do pracy w Holandii przez naszego pracodawcę z innego kraju, to podlegamy naszemu ubezpieczeniu z tego kraju. Jeśli jednak chcielibyśmy się dodatkowo zabezpieczyć, to możemy wyrobić sobie kartę EKUZ, która zapewni nam niezbędną opiekę medyczną w nagłych wypadkach. W przypadku braku ważnego ubezpieczenia można wykupić w kraju rodzimym ubezpieczenie międzynarodowe lub prywatne. 
W sytuacji, gdy nasza umowa pracy dobiegnie końca, przestaje obowiązywać również ubezpieczenie. O zakończeniu umowy trzeba poinformować ubezpieczyciela.
Jeśli nie jesteśmy ubezpieczeni, a potrzebujemy konsultacji medycznej lub leczenia, wtedy musimy za nie zapłacić bezpośrednio u świadczeniodawcy np. lekarza rodzinnego. Jednak pamiętajmy, że holenderska opieka medyczna jest bardzo droga, więc lepiej się ubezpieczyć.
Prawo wymaga od nas, abyśmy posiadali ważne ubezpieczenie zdrowotne, jeśli pracujemy w Holandii. 

Kilka słów na temat kontaktu z lekarzem rodzinnym.

Najbliższego lekarza rodzinnego możemy znaleźć na tej stronie https://www.lhv.nl/product/website-kies-uw-huisarts/ Warto zarejestrować się w najbliższej, gdyż jeśli tego nie zrobimy, a będzie potrzebna nam pomoc medyczna, wtedy będziemy musieli zapłacić za konsultację, mimo ważnego ubezpieczenia zdrowotnego. Po wizycie lekarz wystawi nam rachunek, który musimy wysłać naszemu ubezpieczycielowi. 
Oczywiście w sytuacjach zagrażających życiu dzwonimy pod 112. 
Jeśli jesteśmy zarejestrowani w danej przychodni, wystarczy zabrać ze sobą kartę ubezpieczyciela na wizytę. Przychodnia powinna przesłać rachunek ubezpieczycielowi lub przekazać go nam, żebyśmy zrobili to sami. 

W przypadku, gdy poddajemy się leczeniu w innym kraju, musimy poprosić ubezpieczyciela o zgodę, bez której rachunek nie zostanie opłacony. 

W sytuacjach nagłych jesteśmy zobowiązani do skontaktowania się bezpośrednio z ubezpieczycielem na numer alarmowy, który poinformuje nas, o tym co jest refundowane, a co nie.
Gdy otrzymamy rachunek za leczenie, ale nie zapłacimy go w terminie, to ubezpieczyciel prześle nam przypomnienie i może naliczyć dodatkowe opłaty. Natomiast jeśli chodzi o zaległości ze składkami to po miesiącu lub dwóch ubezpieczenie dodatkowe zostaje zakończone i pozostaje tylko podstawowe ubezpieczenie zdrowotne. 
Pamiętajmy jednak, że jeśli będziemy zalegać ze składkami przez sześć miesięcy (chodzi o sytuację, gdy płacimy sami za ubezpieczenie), to nasz ubezpieczyciel zgłosi nas do Urzędu Administracji Centralnej (CAK). W takiej sytuacji dodatkowo będziemy zmuszeni płacić składkę administracyjną w wysokości 175,20 euro miesięcznie. CAK będzie próbował potrącać składkę z naszego miesięcznego wynagrodzenia bądź zasiłku. Jeśli z jakiegoś powodu nie będzie to możliwe, nasza sprawa zostanie skierowana do Centralnego Biura Poboru Należności Sądowych (CJIB).

Na koniec krótkie podsumowanie co wchodzi w skład podstawowego ubezpieczenia zdrowotnego

 opieka lekarza rodzinnego
opieka specjalistyczna
leki oraz środki pomocnicze
opieka położnej
opieka dentystyczna, a także ortodontyczna dla dzieci do 18 roku życia
Co roku rząd podejmuje decyzję, jakie usługi wchodzą w skład podstawowego leczenia zdrowotnego. Dlatego dobrze jest być na bieżąco z nowelizacjami.