Zatrudnienie emerytów
Możliwość przejścia na emeryturę nie dla wszystkich oznacza rezygnację z wykonywania pracy zarobkowej. Pracodawca ma więc wyjątkową szansę na pozyskanie wykwalifikowanego i doświadczonego pracownika, którego zatrudnienie wiąże się z korzyściami. Na jakich warunkach najlepiej zatrudnić emeryta? Czy wiąże się to z jakimkolwiek ryzykiem, bądź potrzebą dopełnienia dodatkowych formalności? Dowiesz się tego z niniejszego artykułu.
Rodzaje świadczeń emerytalnych i obowiązki pracodawcy
W Polsce wyróżnia się dwa typy świadczeń emerytalnych:
- Emeryturę w wieku powszechnym – jest to najbardziej powszechny rodzaj świadczenia, które mogą pobierać kobiety po ukończeniu 60 roku życia oraz mężczyźni powyżej 65 lat;
- Emeryturę pomostową – dotyczy ona głównie osób (zazwyczaj poniżej 55 roku życia w przypadku kobiet oraz 60 roku życia w przypadku mężczyzn) wykonujących swoje obowiązki zawodowe w urzędach państwowych, na wodzie, pod ziemią, bądź w szczególny sposób narażających się na utratę zdrowia lub życia (m.in. żołnierze zawodowi i funkcjonariusze służb specjalnych, marynarze, górnicy).
Bez względu na rodzaj świadczenia, emeryt ma możliwość kontynuowania współpracy z dotychczasowym pracodawcą, bądź znalezienia zatrudnienia w innym miejscu.
Zatrudnienie emeryta u tego samego vs u nowego pracodawcy
W momencie, gdy emeryt zdecyduje się na pierwsze rozwiązanie, zgodnie z art. 103a ustawy Emerytury i renty z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązuje go zawieszenie prawa do pobierania świadczenia. Dla pracodawcy oznacza to przede wszystkim zwolnienie z odprowadzania podatku dochodowego, o ile roczne przychody pracownika nie osiągną 85 528 zł. Pracując przez kolejne lata, emeryt zwiększa bowiem wysokość przyszłego świadczenia.
Jeśli jednak emeryt podejmie zatrudnienie u nowego pracodawcy, będzie pobierał zarówno świadczenie emerytalne, jak i wynagrodzenie. Wobec tego to na firmie będzie spoczywał obowiązek odprowadzania podatku dochodowego – bez względu na to, czy pracownik zostanie zatrudniony na podstawie umowy cywilnoprawnej, czy umowy o pracę.
Umowa o pracę a umowa zlecenie – co jest bardziej korzystne?
Zarówno zatrudniając emeryta na umowę o pracę, jak i zlecenie, na pracodawcy spoczywa obowiązek objęcia go ubezpieczeniem społecznym. Fakt podjęcia pracy należy zgłosić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznym (ZUS) w terminie nieprzekraczającym 7 dni.
W przypadku umowy o pracę pracodawca podlega konieczności comiesięcznego odprowadzania składki emerytalnej, rentowej, chorobowej i wypadkowej. Miesięczne wynagrodzenie nie powinno wynosić jednak więcej niż 70% średniej krajowej, aby świadczenie emerytalne nie zostało obniżone.
Jeśli natomiast chodzi o umowę zlecenie, pracodawca musi pokryć wyłącznie składkę emerytalną, wypadkową i rentową. Należy jednak nadmienić, że emeryt ma prawo do zgłoszenia chęci dobrowolnego opłacania składki chorobowej.
Mając na uwadze powyższe, najkorzystniejszą formą zatrudnienia emeryta jest umowa cywilnoprawna. Nie tylko wiąże się to z niższymi kosztami prowadzenia działalności, ale także brakiem obowiązku zapewnienia warunków wynikających z Kodeksu pracy, takich jak przestrzeganie konkretnych godzin pracy, czy płatny urlop w przypadku choroby.