Zawód księgowego – opis stanowiska pracy księgowego

 

Zawód księgowego przeszedł w ostatnich kilkudziesięciu latach prawdziwą transformację. Stereotyp nudnego i monotonnego zajęcia przekształcił się w dynamiczną pracę i odpowiedzialność za podejmowanie decyzji finansowych w organizacji. Międzynarodowe korporacje, cyfryzacja programów księgowo-rachunkowych oraz uwolnienie zawodu księgowego z listy zawodów regulowanych spowodowały zmiany w opisie czynności na tym stanowisku.

Księgowy nie tylko liczy, ale często też kształtuje politykę księgowo-finansową firmy.

Do głównych obowiązków księgowego zaliczamy:

 

Prowadzenie ewidencji księgowej, rachunkowej i kasowej

Sporządzanie cyklicznych raportów i sprawozdań finansowych

Prowadzenie księgowości podmiotów gospodarczych 

Znajomość prawa podatkowego i śledzenie zachodzących w nich zmian

Przygotowywanie zestawień finansowych dla kadry zarządzającej i branie udziału w spotkaniach z zarządem w celach kreowania polityki księgowo-finansowej w organizacji

Prowadzenie rozliczeń z bankami i organizacjami finansowymi

Sporządzanie deklaracji podatkowych oraz dokumentacji na potrzeby organów zewnętrznych (VAT, PIT, CIT, ZUS, GUS)

Dbanie o stosowne archiwizowanie i przechowywanie dokumentacji finansowej organizacji

Obsługiwanie programów księgowych

Współpraca z instytucjami zewnętrznymi (banki, firmy komornicze, instytucje finansowe)

Inwentaryzacja majątku firmy

Dopełnienie obowiązku księgowo-rachunkowego względem urzędów i instytucji 

W zależności do poziomu starszeństwa stanowiska zajmowanego w firmie, lista obowiązków może się zmieniać.

Stanowiska w obszarze księgowości dostępne na rynku pracy to między innymi:

 

Księgowy (podzielony na poziom starszeństwa: młodszy księgowy, księgowy, starszy księgowy)

Główny księgowy

Specjalista ds. księgowości

Lider zespołu  księgowego

Rewident lub biegły rewident

Specjalista ds. kontrolingu

Samodzielny księgowy

Osoba na stanowisku samodzielnego księgowego, która prowadzi indywidualne biuro rachunkowe, przejmuje opiekę i nadzór nad klientami prowadząc pełną księgowość lub zajmuje się pojedynczymi przypadkami – np. w postaci zleceń na wypełnianie deklaracji podatkowych, przygotowanie i obliczenie składek lub analizy finansowo-rachunkowe. Aby prowadzić samodzielne biuro księgowe lub rachunkowe, należy zarejestrować działalność gospodarczą.