Zawód księgowego – opis stanowiska pracy księgowego
Zawód księgowego przeszedł w ostatnich kilkudziesięciu latach prawdziwą transformację. Stereotyp nudnego i monotonnego zajęcia przekształcił się w dynamiczną pracę i odpowiedzialność za podejmowanie decyzji finansowych w organizacji. Międzynarodowe korporacje, cyfryzacja programów księgowo-rachunkowych oraz uwolnienie zawodu księgowego z listy zawodów regulowanych spowodowały zmiany w opisie czynności na tym stanowisku.
Księgowy nie tylko liczy, ale często też kształtuje politykę księgowo-finansową firmy.
Do głównych obowiązków księgowego zaliczamy:
Prowadzenie ewidencji księgowej, rachunkowej i kasowej
Sporządzanie cyklicznych raportów i sprawozdań finansowych
Prowadzenie księgowości podmiotów gospodarczych
Znajomość prawa podatkowego i śledzenie zachodzących w nich zmian
Przygotowywanie zestawień finansowych dla kadry zarządzającej i branie udziału w spotkaniach z zarządem w celach kreowania polityki księgowo-finansowej w organizacji
Prowadzenie rozliczeń z bankami i organizacjami finansowymi
Sporządzanie deklaracji podatkowych oraz dokumentacji na potrzeby organów zewnętrznych (VAT, PIT, CIT, ZUS, GUS)
Dbanie o stosowne archiwizowanie i przechowywanie dokumentacji finansowej organizacji
Obsługiwanie programów księgowych
Współpraca z instytucjami zewnętrznymi (banki, firmy komornicze, instytucje finansowe)
Inwentaryzacja majątku firmy
Dopełnienie obowiązku księgowo-rachunkowego względem urzędów i instytucji
W zależności do poziomu starszeństwa stanowiska zajmowanego w firmie, lista obowiązków może się zmieniać.
Stanowiska w obszarze księgowości dostępne na rynku pracy to między innymi:
Księgowy (podzielony na poziom starszeństwa: młodszy księgowy, księgowy, starszy księgowy)
Główny księgowy
Specjalista ds. księgowości
Lider zespołu księgowego
Rewident lub biegły rewident
Specjalista ds. kontrolingu
Samodzielny księgowy
Osoba na stanowisku samodzielnego księgowego, która prowadzi indywidualne biuro rachunkowe, przejmuje opiekę i nadzór nad klientami prowadząc pełną księgowość lub zajmuje się pojedynczymi przypadkami – np. w postaci zleceń na wypełnianie deklaracji podatkowych, przygotowanie i obliczenie składek lub analizy finansowo-rachunkowe. Aby prowadzić samodzielne biuro księgowe lub rachunkowe, należy zarejestrować działalność gospodarczą.